II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie

WYNIKI III SZCZECIŃSKIEGO PRZEGLĄDU TWÓRCZOŚCI POETYCKIEJ im. EDWARDA STACHURY „WĘDRÓWKĄ ŻYCIE JEST CZŁOWIEKA”

3 grudnia 2021 r. w Domu Kultury 13 MUZ odbył się finał konkursu poetyckiego, odbywającego się wraz z  XV Szczecińskim Konkursem Piosenki Turystycznej i Poezji Śpiewanej „Na Szlaku Poezji”.

20 uczestników nadesłało 35 utworów poetyckich

Organizatorzy konkursu: Ewa Smólska, Katarzyna Frydrych, Magdalena Plater-Zyberk

Komisja konkursowa: Ewa Smólska, Katarzyna Krzyżewska

Fotoreporter: Tomasz Kogut

1 miejsce exaequo:

  • Dawid Kościelny – wiersz „Boże Narodzenie”- II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
    Nagroda za wrażliwość na drugiego  człowieka, za niezwykłą umiejętność  wskazania uniwersalności przemijania. Poeta ukazał rzeczywistość, w której  łatwo gubią się najważniejsze wartości, bliskość i czułość w stosunku do najbliższych, w której dobra materialne zacierają uczucia do drugiego człowieka. A wszystko to połączone z dyscypliną formalną i pięknem poetyckiego wyrazu.
  • Robert Zalewski  - wiersz  „O poetach” – XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
    Nagroda za niespotykane bogactwo poetyckiego języka. Ten utwór to wieloznaczność i wielowymiarowość treści, która  wynika z bogactwa  słowotwórczego, z mitologizacji języka, tworząc językową wędrówkę w głąb słowiańszczyzny i źródeł kultury.  Nagroda za nowatorskie i bogate zdefiniowanie poety i poezji.

2 miejsce exaequo:

  • Julia Reimer –  wiersz „Mówią” – II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
    Nagroda za dbałość  o poetycką formę, za piękne liryczne poszukiwanie sensu istnienia. Podmiot liryczny próbuje znaleźć balans między swoją podmiotowością a determinizmem otaczającego świata. W wierszu rozkwita niezależny osąd i samodzielne wybory. 
  • Weronika Adamiak- wiersz  „Nie muszę” -  IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie
    Nagroda za piękne ukazanie tworzenia swojej podmiotowości i niezależności, w której bycie sobą nie oznacza bycia samemu. Podmiot liryczny buduje swoją siłę i poczucie własnej wartości, które jest nadzieją na zgodę z innymi i ze światem.

3 miejsce exaequo:

  • Martyna Spalczyńska  –  wiersz „ Czas” -  II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
    Nagroda za oryginalną i błyskotliwą formę ody oraz  zastosowanie barokowego konceptu w celu wyrażenia swojej niezgody na  przemijanie. Za piękną metaforykę i sprawność poetycką. 
  • Małgorzata Mielcarek  - wiersz „ Dajcie mi się smucić” – II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
    Nagroda za umiejętne i piękne operowanie środkami poetyckimi.  Errare ergo sum to przesłanie, które  podmiot liryczny próbuje wskrzesić. Poetka próbuje wyrazić w piękny poetycki sposób potrzebę wolności i niezależności mówiąc słowami: „chcę poczuć wolność serca młodego”. podmiot liryczny  pragnie kroczyć do celu drogą osobną.

Wyróżnienia

  • Natalia Koroch - „Sztuczna rzeczywistość" –  XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
    Nagroda za opowieść o dzisiejszym świecie, który często staje się śmiertelnie niebezpieczną pułapką. Opowieść o świecie, który oferuje fałszywe wartości i niebezpiecznie sztuczne piękno, któremu nie sposób nie ulec i które nas pochłania.
  • Jan Machowski - „Friedrich  Schiller się pomylił (adresat dowolny)" Jan Machowski – IX Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Monte Casino w Szczecinie
    Nagroda za znakomita parafrazę i  polemikę z odą do radości Schiellera, u którego bezwarunkowa radość wypełnia wszystko. Jan burzy ten obraz, ukazuje szczęście w dialogu, w pragnieniu trudno dostępnym i robi to z językowym poczuciem  humoru, co nie umniejsza poważnej refleksji.
  • Alicja Jastrzębska - „Kłębek włóczki” – XVI Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
    Nagroda za błyskotliwe ukazanie metafory życia. Technika poetycka bliska  Szymborskiej: zwięzła, esencjonalna i intensywna. Utwór jest piosenką o życiu, metaforą jego ulotności i kruchości.

Antologia poetycka zawierająca wszystkie wiersze biorące udział w konkursie będzie dostępna w bibliotece szkolnej.

Opracowała: Ewa Smólska