O programie
W czerwcu 2019 r. nasza placówka otrzymała status szkoły kandydującej do oferowania programu International Baccalaureate Middle Years Programme (IB MYP) światowej organizacji IBO International Baccalaureate Organization.
II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I is a candidate school* for the MYP. This school is pursuing authorization as an IB World School. IB World Schools share a common philosophy- a commitment to high-quality, challenging, international education- that we believe is important for our students.
* Only schools authorized by the IB Organization can offer any of its four academic programmes: the Primary Years Programme (PYP), the Middle Years Programme (MYP), the Diploma Programme (DP), or the Career-related Programme (CP). Candidate status gives no guarantee that authorization will be granted.
Klasa 1 oraz 2 IB MYP
Proces uczenia się i nauczania w tym okresie nastawiony jest na ogólny rozwój ucznia jako osoby dociekliwej, zarówno w środowisku szkolnym, jak i poza szkołą, cechującej się 10 atrybutami ucznia IB (Leaner Profile Attributes), typowymi dla wszystkich szkół IB.
Pragniemy, aby nasi uczniowie potrafili łączyć wszelkie źródła informacji i rozwiązań oraz odkrywać związki między wiedzą zdobytą w szkole a otaczającym światem. Będziemy kłaść nacisk na rozwijanie indywidualnych zdolności każdego ucznia. Każdy uczeń będzie miał możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań oraz umiejętności uczenia się i samoorganizacji. Ponadto młodzież będzie miała możliwość poznawania kultury, tradycji i historii własnego narodu oraz zrozumienia i szacunku dla innych kultur. Szczególny nacisk chcemy położyć na kształcenie umiejętności komunikacji, czyli jasnego wyrażania poglądów i uczuć w języku ojczystym i językach obcych, ale także umiejętności słuchania innych i zauważania zmian oraz potrzeb innego człowieka. W procesie kształcenia pragniemy przenieść akcenty z nauczyciela-wykładowcy na dociekliwość i poszukiwanie wiedzy przez samego ucznia.
W klasie 1 i 2 Liceum uczniowie objęci są realizacją programu Middle Years Programme, który oparty jest na nauczaniu holistycznym, kładąc nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, a także wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych w procesem uczenia się. IB MYP wspomaga również rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, którego elementy pojawiać się będą na większości nauczanych przedmiotów. Zintegrowane nauczanie zakończone jest dodatkowo indywidualnym projektem w języku angielskim. IB MYP korzysta ze szkolnych programów nauczania, co pozwala uczniom w pełni zrealizować polską podstawę programową i doskonale przygotowuje do uczestnictwa w kolejnym etapie IB DP.
Ważnym elementem edukacji w klasie 1 i 2 IB MYP będzie angażowanie uczniów w prace społeczne, wolontariat oraz wszelkie formy aktywności na rzecz społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej.
W trakcie nauki w klasie pierwszej i drugiej uczniowie:
- realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania: j. polski, j. angielski, j. niemiecki, historia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości (w drugiej klasie), geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa (w pierwszej klasie), religia/etyka,
- angażują się w prace na rzecz społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej (Service as Action),
- realizują projekt indywidualny (Personal Project),
- zapoznają się z założeniami programu IB DP,
- biorą udział w warsztatach z teorii wiedzy (Theory of Knowledge),
- dokonują wyboru sześciu przedmiotów (po jednym z każdej grupy przedmiotowej) do dalszej realizacji w klasie drugiej i trzeciej.
Wszyscy uczniowie i rodzice mogą korzystać z pomocy i konsultacji indywidualnych z koordynatorem programu oraz doradcą zawodowym. Chcemy w ten sposób ułatwić uczniom wybór przedmiotów i poziomów zgodnie z ich zainteresowaniami.